31 oktober 2025
Paragraaf 53 van de ISQM 1-norm[1] bepaalt dat de evaluatie van het kwaliteits-managementsysteem ten minste eenmaal per jaar moet worden uitgevoerd door de persoon of personen aan wie de eindverantwoordelijkheid is toegekend.
Deze evaluatie wordt in de vorm van een verslag uitgevoerd en maakt het mogelijk om eventuele tekortkomingen in de toepassing van de ISQM-norm en het door het kantoor ingevoerde kwaliteitsmanagementsysteem aan het licht te brengen.
De vraag stelt zich of het resultaat van deze door het kantoor uitgevoerde zelfevaluatie openbaar mag worden gemaakt.
Bij wijze van inleiding wenst de Raad van het IBR te verwijzen naar artikel 23, §2 van de wet van 7 december 2016:
“De bedrijfsrevisor die vrijwillig of krachtens een andere wettelijke of reglementaire bepaling een transparantieverslag openbaar maakt, voldoet minstens aan de bepalingen van artikel 13 van verordening (EU) nr. 537/2014. ”
Artikel 13, §2, d) voorziet dat het transparantieverslag onder meer het volgende moet bevatten: een beschrijving van het interne kwaliteitscontrolesysteem van de wettelijke auditor of van het auditkantoor en een verklaring van het leidinggevende of bestuursorgaan betreffende de doeltreffendheid van de werking van dit systeem.
In dit kader zou het resultaat van de zelfevaluatie van het kwaliteitscontrolesysteem als basis moeten dienen.
Behalve in het geval van vrijwillige of verplichte publicatie van een transparantieverslag met de bovengenoemde vermelding, regelt de ISQM 1-norm de mogelijkheden om de resultaten van deze zelfevaluatie bekend te maken.
Paragraaf 34, (e) van ISQM 1 bepaalt dat het kantoor beleidslijnen of procedures moet vaststellen die:
Paragraaf A130 van dezelfde norm bevat een lijst van factoren waarmee het kantoor rekening kan houden en die, in combinatie met professionele oordeelsvorming, het mogelijk maken om te bepalen in welke omstandigheden het gepast is om met externe partijen te communiceren over het kwaliteitsmanagementsysteem van het kantoor. Het gaat om de volgende factoren:
|
Ten slotte wordt in paragraaf A132 uitgelegd dat het kantoor zijn professionele oordeelsvorming toepast om te bepalen of het, afhankelijk van de omstandigheden, gepast is om mondeling of schriftelijk te communiceren, en worden de volgende voorbeelden van communicatievormen gegeven:
Bijgevolg is de Raad van het IBR van mening dat de bekendmaking van de resultaten van de zelfevaluatie van het kwaliteitscontrolesysteem is toegestaan. Deze mogelijkheid moet echter worden vastgelegd in beleidslijnen of procedures die door het kantoor zijn opgesteld en die voldoen aan het bovengenoemde normatieve kader.
[1] Internationale standaard voor kwaliteitsmanagement 1 (vroeger International Standard on Quality Control 1), Kwaliteitsmanagement voor kantoren die controles of beoordelingen van financiële overzichten, of andere assurance opdrachten of opdrachten voor aan assurance verwante diensten uitvoeren, cf. ISQC 1 / ISQM.