28 mei 2025
Steven De Blauwe, senior advisor IBR
Het IBR heeft samen met de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel en het Rekenhof de voorbije maanden gewerkt aan het opstellen van een modelbestek gecoördineerde audit voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het modelbestek vindt u hier.
De ordonnantie van 4 april 2024 houdende de Codex van de openbare financiën van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voorziet in artikel 154 in het principe van de “gecoördineerde audit”.
Artikel 93, § 1 van de voormelde ordonnantie bepaalt het volgende:
“De algemene rekening van iedere ABI 2 wordt opgesteld door de boekhouder van de ABI 2 en gecertificeerd door een gemandateerde bedrijfsrevisor die is ingeschreven in het openbaar register van het Instituut van de Bedrijfsrevisoren, overeenkomstig de normen van het Instituut van de Bedrijfsrevisoren en de bepalingen van deze ordonnantie en haar uitvoeringsbesluiten, uiterlijk op 30 april van het jaar dat volgt op het jaar waarop de rekening betrekking heeft".
Voor deze opdracht in het kader van de “gecoördineerde audit”, werd bovendien in artikel 155, § 1 van de voormelde ordonnantie het beroepsgeheim van de bedrijfsrevisor ten aanzien van de andere controleactoren opgeheven:
“Naast de uitzonderingen op het verplichte beroepsgeheim vermeld in artikel 86 van de wet van 7 december 2016 houdende de organisatie van het beroep en het openbaar toezicht op de bedrijfsrevisoren, is de geheimhoudingsplicht niet van toepassing ten aanzien van de andere betrokken controleactoren, bedoeld in artikel 153, wat betreft:
1. de informatie en werkdocumenten;
2. de uitwisseling van informatie tussen de bedrijfsrevisor en de andere controleactoren over de auditstrategie en -planning, de monitoring en analyse van de risico’s, de controle en de rapportering alsook over de auditmethodes met betrekking tot de boekhoudkundige entiteiten van de gewestelijke entiteit waarvoor ze gemeenschappelijk bevoegd zijn”.
In dit kader werd besloten om een modelbestek gecoördineerde audit op te stellen, dit in overleg met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
In het kader van het maandelijks overleg “Gecoördineerde audit van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest” tussen het Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, het Rekenhof en het IBR, wordt momenteel ook nog gewerkt aan het opstellen en ondertekenen van een globale en een jaarlijkse afsprakennota tussen de betrokken controleactoren, alsook aan het uitwerken van revisorale voorbeeldverslagen over de algemene rekeningen van de autonome bestuursinstellingen van tweede categorie (“ABI's 2”) van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Op 12 september zullen door het ICCI in de kantoren van het IBR twee op elkaar aansluitende workshops worden georganiseerd die bestemd zijn voor de Brusselse entiteiten die als piloot optreden bij de toepassing van de gecoördineerde auditaanpak[1] en voor hun bedrijfsrevisoren, alsmede voor alle bedrijfsrevisoren die geïnteresseerd zijn in de gecoördineerde audit van het Brussels Hoofdstedelijke Gewest.
De deelnemers kunnen kiezen of ze aan beide workshops of slechts aan één van beide workshops deelnemen:
Na iedere workshop zal er voldoende tijd worden voorzien om vanuit het publiek vragen te kunnen stellen.
Elke bedrijfsrevisor die interesse heeft is uiteraard welkom op deze opleiding.
----------------------------------------------
[1] Dit zijn: finance&invest.brussels, IRISteam, MIVB (Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel), Visit.brussels, en Woningfonds van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.