10 december 2025

1. EU – Rapporteringsraamwerken en standaardsetting

1.1 EFRAG – Publicatie Vereenvoudigde Rapporteringstandaarden (ESRS)

Op 3 december 2025 heeft EFRAG de vereenvoudigde ESRS gepubliceerd. Deze standaarden verminderen het aantal verplichte datapunten met meer dan 60%, versoepelen de vereisten rond waardeketenrapportage (waarbij schattingen nu specifiek zijn toegestaan) en verduidelijken de toegelaten “top down” aanpak met betrekking tot de dubbele materialiteitsbeoordeling. Er zijn tevens extra overgangsregelingen en verschillende vrijstellingen voorzien.

EFRAG kondigde tevens op 4 december de ESRS Knowledge Hub aan, een digitaal portaal dat interactieve toegang biedt tot de 2023 ESRS, de vereenvoudigde ESRS, de VSME-standaard, en ondersteunende richtlijnen.  De hub bundelt voor het eerst alle ESRS-documentatie op één plek en is duidelijk gericht op een praktische implementatie door bedrijven.

De aangepaste ESRS zullen – na formele adoptie door de Commissie – naar verwachting gelden voor boekjaren die beginnen op of na 1 januari 2027, met waarschijnlijk de mogelijkheid tot vrijwillige vroege toepassing voor 2026.

Bron:

EFRAG – Draft Simplified ESRS: Home | EFRAG Knowledge Hub

1.2   België: Stop-the-clock richtlijn

België heeft begin december 2025 de ‘Stop the clock’-richtlijn omgezet in nationale wetgeving. Hierdoor krijgen ondernemingen die onder CSRD golven 2 en 3 vallen, twee jaar extra tijd om hun duurzaamheidsinformatie te publiceren.  Voor de ondernemingen die in 2025 een duurzaamheidsinformatie hebben gepubliceerd over boekjaar 2024, heeft de Stop the clock-richtlijn evenwel geen gevolgen voor de rapportering over boekjaar 2025. 

Bron:

IBR: België zet Stop the clock-richtlijn om: twee jaar extra voor CSRD golf 2 en 3

 

2. EU – Wetgevende en regelgevende ontwikkelingen

2.1   EU – Trialoogdiscussies

Op 8 december 2025 hebben het Europees Parlement, de Europese Raad van Ministers en de Europese commissie een politiek akkoord bereikt.

Het akkoord behelst dat vennootschappen met meer dan 1.000 werknemers en een omzet van meer dan € 450 miljoen, in scope zullen komen van de Corporate Sustainability Reporting Directieve (CSRD).  Wat betreft de waardeketen is specifiek opgenomen dat vennootschappen in scope van de CSRD niet meer informatie mogen vragen van vennootschappen die niet scope zijn van de CSRD, maar in hun waardeketen opereren, dan wat voorzien is in de vrijwillige rapporteringsstandaarden (zoals de VSME).  Tenslotte is er een review clausule opgenomen die de mogelijkheid geeft aan lidstaten om de scope van de CSRD uit te breiden.  Net zoals voor de meeste landen resulteren de verhoging van de drempels, voor België in een zeer beperkt aantal vennootschappen die nog scope zullen zijn van verplichte rapportering onder de CSRD.

Wat betreft de Corporate Sustainability Due Diligence Directieve (CSDDD), deze zal van toepassing zijn op vennootschappen met meer dan 5.000 werknemers en een omzet van meer dan € 1,5 miljard.  De effectieve toepassing van de CSDDD wordt met nog een jaar uitgesteld, wat betekent dat vennootschappen in scope, tot juli 2029 hebben om in overeenstemming te zijn.   De regels zullen ook van toepassing zijn op niet-EU-vennootschappen met een omzet in de EU boven dezelfde drempels. 

De focus op enkel tier 1 en directe zakenrelaties in de waardeketen is wel niet meer aanwezig in het akkoord.  Ondernemingen in scope dienen daarentegen wel een op risico-gebaseerde aanpak toe te passen op hun gehele waardeketen.  Er is ook geen referentie meer naar transitieplannen in de aangepaste CSDDD. Tenslotte blijven vennootschappen aansprakelijk op nationaal niveau in plaats van EU-niveau voor niet-naleving, en kunnen ze boetes krijgen tot 3% van hun netto wereldwijde omzet.  Hiervoor zullen nog richtlijnen worden verstrekt door de Commissie en de lidstaten.

Er wordt verwacht dat de Raad en het Europees Parlement snel werk zullen maken van de formele bevestiging van het akkoord. Op 10 december volgt de bevestiging door de Raad in Coreper II (Comité van Permanente Vertegenwoordigers) en op 11 december zal de stemming plaatsvinden in de juridische commissie (JURI) van het Europees Parlement. De definitieve aanneming in de plenaire vergadering van het Europees Parlement is gepland op 16 december.

Gezien dit politiek akkoord van 8 december 2025, krijgen we naar alle waarschijnlijkheid in 2026 de formele EU-wijzigingsrichtlijn, en dan dient België ten laatste in 2027 (12 maanden na publicatie in het officieel journaal van de EU) de CSRD-wet van 2 december 2024 te herwerken, en de toekomstige CSDDD wet aan te nemen. De nieuwe scope en de vereenvoudigde regels zullen dan van toepassing worden vanaf boekjaar 2027 (rapportering in 2028), tenzij er zou beslist worden tot vrijwillige vroege toepassing vanaf boekjaar 2026,  bovenop het uitstel dat al via de stop-the-clock-richtlijn is toegekend.

Bron:

Deal on updated sustainability reporting and due diligence rules | News | European Parliament

2.2   EU - Politieke deal over uitstel en vereenvoudiging van de EU Deforestation Regulation (EUDR)

Het Europees Parlement en de Raad bereikten op 4 december 2025 een voorlopige politieke overeenkomst over een gerichte wijziging van de EU-verordening inzake ontbossingsvrije producten (EUDR, Verordening (EU) 2023/1115).   Het belangrijkste element betreft de verlenging van de termijnen met 12 maanden (grote en middelgrote bedrijven: uitstel tot 30 december 2026 en micro- en kleine ondernemingen: uitstel tot 30 juni 2027).

Dit betekent dat onder andere voor grondstofketens (bijvoorbeeld soja, koffie, cacao, hout, rubber, rundvlees, etc…) meer voorbereidingstijd ontstaat om traceerbaarheidssystemen en due-diligenceprocessen te versterken. Echter, de belangrijkste vereisten blijven wel behouden.

Bron:

EP- Deforestation law: deal with Council to postpone and simplify measures | News | European Parliament.

2.3   EU – Conventie over milieucriminaliteit

Op 3 december 2025 heeft de EU de nieuwe Raad-van-Europa-conventie inzake de bescherming van het milieu via het strafrecht mede ondertekend. De conventie legt minimumnormen vast voor strafbare milieufeiten, sancties en samenwerking tussen staten, en sluit aan bij de recent herziene EU-richtlijn milieucriminaliteit. Hiermee wordt de strafrechtelijke aanpak van ernstige milieuovertredingen verder versterkt.

Bron:

EU broadens efforts to combat environmental crime - Environment

2.4. EU – Grootschalige financiering voor net-zero technologie en waterstof

De Europese Commissie heeft in begin december een pakket van € 5,2 miljard aan nieuwe steun aangekondigd, grotendeels gefinancierd via inkomsten uit het EU-ETS.   Inbegrepen zit € 2,9 miljard via de Innovation Fund 2025-call voor 61 net-zero technologieprojecten (o.a. hernieuwbare energie, opslag, waterstof, en energie-intensieve industrie).

Dit is een signaal dat de EU, ondanks de debatten over druk op regelgeving, belangrijke kapitaalstromen richting de groene transitie blijft sturen.

Bron:

EU Commission Invests €2.9 Billion to Support Net-Zero Technologies - ManagEnergy

 

3. Overige aspecten

3.1. Recente studie EFRAG over impact van de veréénvoudigde ESRS

EFRAG heeft recent een studie laten uitvoeren over de verwachte impact van de veréénvoudigde ESRS. De resultaten zijn besproken tijdens de Sustainability Reporting Board (SRB) meeting van 28 november 2025 en deze tonen aan dat er, zoals verwacht, een belangrijke kostenreductie is voor Europa, maar opvallend is toch wel dat het effect (van simplificatie van de ESRS dus) op concurrentie als neutraal wordt ervaren door de correspondenten. De studie erkent verder ook de mogelijke nadelen van minder informatie als gevolg van het lager aantal datapunten, maar stelt dat deze gedeeltelijk kunnen worden gecompenseerd door een betere gebruiksvriendelijkheid.

Bron:

EFRAG SRB Webcast Meeting 28 November 2025 | EFRAG

Gerelateerd

België zet Stop the clock-richtlijn om: twee jaar extra voor CSRD golf 2 en 3

Clément De Bruyn, junior advisor regelgeving IBR

Europese Ombudsvrouw stelt procedurele tekortkomingen vast in Omnibus-voorstellen van Europese Commissie: Urgentie is geen excuus voor minder transparantie

Jan Laplasse, diensthoofd communicatie IBR

ESG-nieuws – 21-26 november 2025

Harry Everaerts, bedrijfsrevisor