31 juli 2025

Jan Laplasse - diensthoofd communicatie IBR

 

Het Instituut van de Bedrijfsrevisoren (IBR) heeft met de eerste fase van zijn digitale campagne ‘Tel mee!’ in de eerste helft van 2025 een stevige indruk nagelaten bij studenten in het hoger onderwijs. De campagne, gericht op het promoten van het beroep van bedrijfsrevisor bij bachelor- en masterstudenten, bereikte via sociale media en zoekmachines meer dan een half miljoen jongeren in België. Dat is boven de verwachtingen.

De campagne loopt sinds 31 maart op voornamelijk Meta (Facebook & Instagram), TikTok en Google Search. De targeting richtte zich op jongeren in België, zowel Nederlandstalig als Franstalig, met interesse in hoger onderwijs.

  • Meta gebruikte lookalike-doelgroepen gebaseerd op eerdere interacties met IBR-content.
  • TikTok richtte zich op studenten met interesse in universitaire studies en opleidingen.

🎯Doordachte strategie - positieve resultaten

De campagne verliep in drie fases: awareness (meer zichtbaarheid voor het beroep van bedrijfsrevisor creëren), consideration (studenten laten overwegen een carrière te beginnen aan de hand van job testimonials) en conversion (inschrijven op ons studentenevent in UGent, mei 2025).

Via de meest populaire online kanalen als Facebook, Instagram, TikTok en Google Search werd een zorgvuldig opgebouwde doelgroep aangesproken met inspirerende video’s, sfeerbeelden en gerichte boodschappen.

Op Meta (Facebook & Instagram) werden in de awarenessfase meer dan 282.000 unieke gebruikers bereikt (dat is 159% van de oorspronkelijke doelgroep) met in totaal maar liefst 1.040.015 weergaves (views).

TikTok haalde een effectief bereik van 161.000 jongeren (goed voor 33–40% van de potentiële doelgroep) en 511.825 weergaves.

In de considerationfase behaalden we ruim 260.000 unieke personen (118.604 op Meta en 143.114 op TikTok) en meer dan 10.000 clicks naar de website van het IBR.

De campagne leidde uiteindelijk tot 154 effectieve inschrijvingen voor het speeddating-event in UGent op 7 mei 2025, een mooi resultaat gezien de beperkte conversieperiode. We konden in totaal zo’n 200 studenten ontvangen op dit event.

πŸ’‘Wat werkte?

De combinatie van lookalike-doelgroepen, creatieve content en een slimme mix van kanalen bleek bijzonder doeltreffend. Vooral korte video’s en sfeerbeelden van het beroep en de events trokken de aandacht. Ook de inzet van Google Search Ads leverde een opvallend hoge doorklikratio van 8,1% op.

πŸ”œ En nu?

Op basis van deze eerste wave plant het IBR een tweede campagnegolf in het najaar (september-december), met nog meer focus op inschrijvingen en het inzetten van Facebook Event Ads. De ambitie? Nog meer jongeren inspireren om voor een toekomst als bedrijfsrevisor te kiezen.

Deze drie promotiefilms behaalden de hoogste kijkcijfers:

   

Gerelateerd

De nieuwe bestuursploeg van het IBR aan u voorgesteld in 3 videoboodschappen

Commissies van het IBR - Oproep tot kandidatuurstelling

Persbericht: Nieuw IBR-team aan zet in een tijd van maatschappelijke veranderingen en economische onzekerheid

Algemene Vergadering verkiest nieuwe IBR-Raad