28 juli 2010

België heeft zijn wettelijk kader uitgebreid teneinde het deugdelijk bestuur bij genoteerde vennootschappen te versterken. Overeenkomstig deze wetgeving dienen de betrokken vennootschappen een verklaring inzake deugdelijk bestuur en een remuneratieverslag bekend te maken.
“Door het nazicht van deze twee documenten aan de bedrijfsrevisor toe te vertrouwen, bevestigt de wetgever het belang van controle door een onafhankelijk expert”, aldus Michel DE WOLF, recent verkozen tot voorzitter van het Instituut. Door zich binnen de genoteerde vennootschappen, met inbegrip van de financiële instellingen, bijvoorbeeld te verzekeren van de overeenstemming van de beschrijving van de interne controleprocedures met de werkelijkheid of door zich te verzekeren van het “bona fide” karakter van de in de remuneratieverslagen gepubliceerde gegevens, zal de bedrijfsrevisor zijn informatieve rol ten aanzien van de aandeelhouders versterken. De Belgische wetgeving legt derhalve op om informatie bekend te maken die in de praktijk reeds op regelmatige maar vrijwillige basis en dus minder uitvoerig werd meegedeeld.