31 maart 2009

De European Sustainability Reporting Association (ESRA), waarvan het Instituut van de Bedrijfsrevisoren de Belgische vertegenwoordiger is, heeft zopas zijn verslag 2008 bekendgemaakt. De derde editie van het reporting project van ESRA is een bron van informatie-uitwisseling met als doelstelling de duurzaamheidverslaggeving in Europa te stimuleren en te verbeteren door een uitwisseling van de ontwikkelingen in de Europese landen.

Het European Sustainable Investment Forum (Eurosif) heeft voor het eerst zijn advies over de Europese verslaggeving vanuit een “Socialy Responsible Investment” (SRI)-perspectief bekendgemaakt; dit document is beschikbaar op de ESRA website. Eurosif is een pan-Europese groep met als opdracht het promoten en ontwikkelen van duurzaam en verantwoord investeren op de financiële markten. Andere deelnemers zijn de Europese Commissie, het Global Reporting Initiative (GRI) et de Fédération des Experts Comptables Européens (FEE).

De individuele verslagen en statistieken van de landen (bezorgd door CorporateRegister.com)  zullen de fundamentele trends inzake verslaggeving en assurance van de voorbije 12 maanden belichten. Dit omvat alle wijzigingen aan de regeringsreglementen, evenals de toekomstige uitdagingen omvatten. Hongarije, Polen en Portugal horen bij de nieuwe deelnemende landen aan het 2008 project.

Omtrent de European Sustainability Reporting Association (ESRA)

ESRA heeft tot doel de verslaggeving van duurzaam ondernemen te verbeteren door een uitwisseling van de trends en ervaringsmethoden doorheen de Europese landen.

Voor meer informatie over ESRA en zijn opdrachten: www.sustainabilityreporting.eu.