4 december 2025
Deze week heeft het Europees Parlement ingestemd met een tweede uitstel van 12 maanden voor de toepassing van de EU Deforestation-free Products Regulation (EUDR). De toepassing schuift daarmee opnieuw op.
De nieuwe data (onder voorbehoud van de definitieve juridische tekst) zijn (i) grote en middelgrote operatoren/handelaren: uitstel tot 30 december 2026, en (ii) micro- en kleine ondernemingen: uitstel tot 30 juni 2027.
De kernopzet van de EUDR blijft overeind: bedrijven moeten o.a. geolocatiegegevens en due diligence aanleveren om aan te tonen dat producten niet afkomstig zijn van na 31 december 2020 ontboste percelen.
Bronnen:
European Parliament – statement op stemming over EUDR-uitstel, 26 november 2025. Reuters en de Europese Commissie en Raad – eerdere besluiten over eerste 12-maandse uitstel en huidige toepassingsdata. trade.ec.europa.eu+2EY+2
Vorige week heeft de Europese Commissie haar voorstel tot herziening van de SFDR gepubliceerd. Deze week zijn meer details en marktreacties beschikbaar gekomen omtrent de nieuwe productcategorieën, de minimumdrempel van ca. 70% (om in een categorie te vallen, moet ongeveer 70% van de portefeuille aan categorie-specifieke duurzaamheidscriteria voldoen), de strengere uitsluitingen, en de minder brede, zeer gedetailleerde entiteits-Principal Adverse Impacts (PAI) voor alle marktpartijen; meer gerichte indicatoren en drempels per productcategorie.
Vermogensbeheerders zullen een product-mapping en re-labelling moeten uitvoeren van bestaande artikel 8/9-fondsen naar de nieuwe categorieën. Alignering met CSRD/ESRS-data wordt cruciaal om de productclaims te onderbouwen (bijv. emissie- en taxonomiegegevens van onderliggende bedrijven).
Bron:
Europese Commissie – SFDR-herzieningsvoorstel en Q&A, 20–21 november 2025. Finance+1
De Omnibus I-positie van het Europees Parlement (vereenvoudiging van CSRD, CSDDD en taxonomie) is op 21 november bevestigd. Trialoogonderhandelingen met Raad en Commissie lopen.
Belangrijkste elementen beslissingen EP (Omnibus I):
Hogere CSRD-drempels (omzet van € 450 miljoen en FTEs van 1.750), waardoor alleen zeer grote groepen volledig in scope zouden blijven;
Inperking CSDDD-reikwijdte tot zeer grote ondernemingen ( >5.000 werknemers en ≥ €1,5 mld omzet) en sectorale risicogroepen;
Doel: lastenverlichting en vereenvoudiging, zonder de kernambitie geheel los te laten.
Key elements (ESRS Quick Fix):
Kernstructuur ESRS en dubbele materialiteit blijven ongewijzigd. Uitstel van zeer gedetailleerde waardeketen-, biodiversiteits- en sociale indicatoren voor een overgangsperiode (ca. drie jaar). Voor Wave-1-bedrijven betekent de Quick Fix tijdelijke verlichting, maar geen inhoudelijke vrijstelling, dat wil zeggen de uitgestelde datapoints die materieel zijn, moeten in de meerjaren-roadmap blijven;
Bronnen:
Europees Parlement – Omnibus I-positie over CSRD/CSDDD, november 2025;
Officiële ESRS-verordening en “Quick Fix”-gedelegeerde handeling. European Commission
De International Sustainability Standards Board (ISSB) heeft begin november bevestigd dat zij natuur-gerelateerde informatie wil integreren in de IFRS-duurzaamheidsstandaarden, in nauwe aansluiting op het TNFD-raamwerk. Bedrijven die ISSB (gaan) toepassen doen er goed aan al een natuur-materialiteitsanalyse op te starten (bijv. met TNFD’s LEAP-benadering).
Bronnen:
IFRS Foundation / ISSB – updates over natuur-gerelateerde standaardsetting, november 2025. ifrs.org+2RSM Global+2 en de TNFD – statements over samenwerking met ISSB en afbouw van het werkprogramma. tnfd.global+1